Pierwsze okna FAKRO

Narodziny globalnej marki - historia firmy FAKRO

Lata 60., Polska. W malowniczej miejscowości Tymbark, położonej w Beskidzie Wyspowym, na strychu jednego z domów bawi się mały chłopiec. To Ryszard Florek. Jak ma się okazać kilka dekad później, pomysłodawca i współwłaściciel firmy FAKRO – czołowego producenta okien dachowych i schodów strychowych.

To zabawa na praktycznie pozbawionym światła strychu, z jedną małą przeszkloną dachówką, była pierwszym impulsem dla przyszłego przedsiębiorcy. Jednak dopiero podczas studiów na Politechnice Krakowskiej, Ryszard Florek na poważnie zaczyna interesować się nowościami w branży okien dachowych. Dostrzega w Polsce rozległą niszę – tu nikt nie produkuje jeszcze okien dachowych. W 1976 r. wyjeżdża na staż do RFN – to tam nabiera przekonania, że jego pomysł ma sens. W 1986 roku wraz z przyjacielem ze studiów Jackiem Rakowiakiem otwiera w Tymbarku Zakład Stolarki Budowlanej Florad. Produkowane tam boazerie, podłogi, szafy wnękowe i bramy do zabytkowych kamienic trafiają na sprzedaż do Niemiec. Ale o oknach dachowych Ryszard Florek nie zapomina.

Narodziny globalnej marki - historia firmy FAKRO

1986r. - Florad

1989 rok, upada komunizm. Trwa prywatyzacja i reprywatyzacja fabryk. Polski rynek otwiera się także dla inwestorów zagranicznych. Ryszard Florek czuje, że to idealny moment na realizację marzeń o produkcji okien dachowych. Wraz z żoną Krystyną oraz kuzynem Krzysztofem Kronenbergerem w przydomowym garażu w Nowym Sączu zaczynają składać pierwsze okna dachowe. Drewniane elementy wykonują w zakładzie Florad w Tymbarku, części metalowe wytłacza znajomy mechanik z Nowego Sącza. W połowie 1990 roku w garażu można obejrzeć pierwszą partię produkcyjną w postaci 10 okien dachowych, a w styczniu 1991 roku, zostaje zarejestrowana nowa firma pod nazwą FAKRO.

Narodziny globalnej marki - historia firmy FAKRO

1991r. - założenie firmy FAKRO

Początkowo działalność FAKRO koncentruje się na rynku krajowym. Powoli, dzięki działaniom promocyjnym na targach oraz stałym ekspozycjom w Polsce, okna FAKRO stają się rozpoznawalne w kraju i wśród klientów zagranicznych. Pierwsze transporty okien dachowych pod marką FAKRO wyruszają w 1994 roku do Holandii i na Słowację. Ze względu na wysoką jakość i odmienność oferty, produkty firmy z Nowego Sącza szybko zdobywają przychylność odbiorców w Europie.

Dzisiaj FAKRO to jedna z najbardziej dynamicznych i najszybciej rozwijających się firm w branży okien dachowych na świecie. W skład Grupy FAKRO, zatrudniającej ponad 4000 osób, wchodzi 11 spółek produkcyjnych oraz 17 dystrybucyjnych. Produkty firmy FAKRO można znaleźć w ponad 50-ciu krajach na całym świecie – wszędzie tam gdzie istnieje zapotrzebowanie na tego rodzaju produkty. Sprzedaż na eksport stanowi 70% ogólnej sprzedaży.

Innowacyjność to DNA FAKRO i główny motor rozwoju. W centrum badawczo-rozwojowym FAKRO pracuje ponad 100 inżynierów, autorów ponad 170 zgłoszeń patentowych i wzorów użytkowych. W ofercie FAKRO oprócz okien dachowych znajdują się schody strychowe, okna do dachów płaskich, świetliki rurowe, wyłazy. Firma oferuje również szeroką gamę akcesoriów do okien dachowych i okien fasadowych. W 2016 r. do oferty FAKRO, pod marką INNOVIEW dołączyły aluminiowo-drewniane okna pionowe, w 2018 r. bramy garażowe, a w 2019 r. drzwi wejściowe. Dwie ostatnie grupy produktowe stanowią dopełnienie kompleksowej oferty stolarki otworowej pod marką INNOVIEW Line.

Firma FAKRO, oprócz starań o zapewnienie wysokiej jakości produkcji i rozwój rynków zbytu, bardzo dużą wagę przykłada do rozwoju gospodarczego naszego kraju. W tym celu, przez Ryszarda Florka, prezesa firmy FAKRO, powołana została Fundacja Pomyśl o Przyszłości, propagująca wiedzę na temat gospodarki, mechanizmów wolnorynkowych i budowania kapitału społecznego.

Narodziny globalnej marki - historia firmy FAKRO