Podobnie jak polska stolarka otworowa w branży budowlanej, tak polski plakat jest w sztuce jednym z naszych najlepszych „towarów eksportowych”.
To naturalne podobieństwo znalazło wyraz w Galerii na Dziedzińcu w poznańskim Starym Browarze na wystawie „Plakat wisi”. Partnerem projektu jest firma FAKRO. Mecenat realizowany jest w ramach projektu „Okno otwarte na sztukę”.
Z dużą przyjemnością przyjęliśmy współpracę w ramach cyklu „okno otwarte na sztukę”, a pomysł marki FAKRO, by zachęcić widzów do śledzenia go poprzez stworzenie reinterpretacji plakatu Wojciech Fangora „Miłość po południu” był czymś świeżym na naszym rynku – mówi kurator wystawy Wojciech P. Onak.
Autorem plakatu wykorzystującego okno dachowe marki FAKRO jest Patryk Wrona, który funkcjonuje w artystycznej przestrzeni pod pseudonimem Wronson Design.
Patryk ukończył Digital Design, a obecnie studiuje Art&Design na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Specjalizuje się w projektowaniu graficznym okładek muzycznych i stron www. Rozpoczęliśmy współprace z Patrykiem, bo widzimy jego talent i wielki potencjał. Zatem od koncepcji do realizacji – Patryk zainspirował się naszym produktem i ujął go w artystycznym przekazie za pośrednictwem plakatu – komentuje Leszek Mężyk, kierownik zespołu ds. kreacji marketingowej FAKRO.
Jak zrobić chwytliwy plakat?
Wronson Design: Wychodzę z założenia, że im prostszy tym lepszy. Przez fakt, że nasz mózg ma zdolność do dopełniania i interpretacji najprostszych elementów, praca na nieskomplikowanych figurach, czy liniach sprawia, że odbiorca dostrzega konkretne kształty, bez konieczności stosowania wielu szczegółów. Dodatkowo jeśli plakat ma dobre hasło, w którym zawarta jest np. gra słowna i nawiązuje do grafiki, to sukces jest gwarantowany.
Dzięki plakatowi okna dachowego FAKRO nadał Pan naszemu produktowi duszę i osadził produkt użytkowy w kontekście artystycznym. Gdyby miał Pan opisać ideologię tego projektu, jakby ją Pan przedstawił?
WD: Osobiście lubię stonowane kolory, ale jak mówi samo hasło "okno otwarte na sztukę", tak i ja się na nią otworzyłem tworząc plamy z żywych kolorów, szkicując na kartce i finalnie przenosząc uzyskane formy na cyfrowy projekt. Myślę, że właśnie to jest ideologia tego projektu, aby każdy z nas wyszedł poza swoje strefy komfortu, bo właśnie wtedy efekty mogą nas zaskoczyć.
Co sztuka daje biznesowi, a co biznes daje sztuce?
WD: Według mnie sztuka daje biznesowi kreatywność i buduje "wrażliwość" wizerunku, biznes natomiast szerszy odbiór i wsparcie na wielu płaszczyznach, aby utrzymać się na rynku.
Jakie jest Pana artystyczne marzenie?
WD: Obecnie jestem w trakcie tworzenia projektu, który jest dla mnie bardzo ważny i planowałem go już jakiś czas, więc mogę go nazwać swoim największym marzeniem, niestety jeszcze nie zdradzę szczegółów. Poza nim chciałbym nieustannie czerpać radość z tego co robię.
Kto lub co Pana inspiruje?
WD: Ludzie, twórczość innych osób jest naprawdę inspirująca, jednocześnie mając możliwość uczestniczyć przy procesie tworzenia projektów przez innych artystów, można się nauczyć wielu ciekawych rozwiązań.
Dlaczego warto zajrzeć na wystawę „Plakat wisi”?
WD: Przede wszystkim wystawa jest niesamowitym zbiorem prac, ale również pokazuje upływ czasu i etapy ewolucji plakatów, warto choć raz zobaczyć jak zmieniała się myśl projektowa na przestrzeni kilkunastu, nawet kilkudziesięciu lat.
Rozmawiała: Joanna Rumin, specjalista ds. PR FAKRO.
FAKRO zostało partnerem projektu „Plakat Wisi”, w ramach którego do końca lutego 2023 roku w Galerii na Dziedzińcu Starego Browaru w Poznaniu można podziwiać wystawę klasyków polskiej szkoły plakaty od lat 50 XX wieku, aż po wczesne, nowe pokolenie plakacistek i plakacistów. Na wystawie zobaczyć można miedzy innymi: plakat polityczny, filmowy, teatralny, muzyczny, turystyczny – wystawa przekrojowo pokazuje rozpiętość tematów polskiego plakatu. Poniżej, dla zachęty, publikujemy namiastkę wystawy, by oddać artystyczny klimat wystawy i zachęcić Państwa do jej zobaczenia na żywo.
Copyright © 2024 FAKRO. All rights reserved.